Subject: FW: Avalikus sektoris kasutusel olevate tehisintellekti lahenduste ja algoritmide kaardistamine
From: "Sofia Paes - JUSTDIGI" <[email-masked]>
Cc: <[email-masked]>, "Ott Velsberg - JUSTDIGI" <[email-masked]>, "Henrik Trasberg - JUSTDIGI" <[email-masked]>
Date: Wed, 5 Feb 2025 14:17:01 +0200

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Täname asutusi, kes on juba meiega ühendust võtnud ja edastanud teavet
algoritmide ja tehisintellekti lahenduste kohta.

Saadame selle kirja, et jagada jaanuaris toimunud kohtumise materjale –
kohtumise salvestist <https://youtu.be/AUb3wu3hcuY>  ning vastuseid
küsimustele, mis kohtumisel ei saanud käsitletud (manuses).

Kuna palusime täidetud vormid edastada hiljemalt 14.02.2025, andke palun
teada, kui teie asutus või teie haldusalas olevad asutused vajavad
lahenduste kaardistamiseks ja kirjeldamiseks rohkem aega. Sel juhul
kirjutage meile aadressil [email-masked]
<mailto:[email-masked]> .

Ministeeriumidel, kes soovivad koordineerida oma haldusalas lahenduste
kaardistamist, palume samuti meiega ühendust võtta, et saada teavet
haldusala asutuste kontaktide kohta, kellele esialgne kiri saadeti.

Kui teie asutuses ei kasutata veel tehisintellekti ega muid algoritmilisi
lahendusi, kuid tunnete selle teema vastu huvi, soovitame tutvuda
tugimeetmetega <https://www.kratid.ee/kratitoe-portfell> , mida pakume
asutustele. Sellegipoolest oleksime tänulikud, kui annaksite vastuseks
märku, et teie asutus tehisintellekti lahendusi ja algoritme ei kasuta.

Kui teie asutus osales AI standardi piloodis, me võtame teiega eraldi
ühendust.

Täname koostöö eest!

Parimate soovidega

Sofia Paes
andmete nõunik
Justiits- ja Digiministeerium
+372 505 1298

From: Sofia Paes - MKM
Sent: Friday, December 20, 2024 6:24 PM
Cc: Ott Velsberg - MKM <[email-masked]>; Henrik Trasberg
<[email-masked]>
Subject: Avalikus sektoris kasutusel olevate tehisintellekti lahenduste ja
algoritmide kaardistamine

Tere!

Pöördume Teie poole Justiits- ja Digiministeeriumist eesmärgiga
kaardistada avalikus sektoris kasutusel olevaid tehisintellekti lahendusi
ja algoritme ning tagada nende kasutamise läbipaistvus. Palume täita selle
kirjaga kaasas oleva „Algoritmi kasutuse ülevaade“ vormi teie asutuses
kasutusel olevate algoritmiliste lahenduste kohta.

Andmete ja tehisintellekti valge raamat 2024-2030
<https://www.kratid.ee/_files/ugd/7df26f_fda04c9ce24e44f1ba33b17af3030b05.
pdf>  märgib, et tehisintellekti üha ulatuslikum kasutamine nii
riigiasutustes kui ka ettevõtetes pakub võimalusi luua ühiskonnale
lisaväärtust peaaegu igas valdkonnas. Samas tuleb arvestada, et
algoritmiliste lahenduste kasutamine kätkeb endas olulisi väljakutseid.
Nende lahenduste suurenev võimekus teha keerukaid otsuseid ja toiminguid
ilma inimese osaluseta toob kaasa vajaduse riskide maandamise, kontrolli
ja järelevalve tagamise järele.

Avaliku sektori läbipaistvuse suurendamiseks, asutustevahelise koostöö ja
algoritmide taaskasutuse edendamiseks oleme koostanud „Algoritmi kasutuse
ülevaade“ vormi, mis sisaldab 19 kohustuslikku küsimust (manuses).

Mida teie poolt ootame?

Kui teie asutuses kasutatakse tehisintellekti ja/või algoritmidel
põhinevaid lahendusi, palume tutvuda manuses oleva dokumendiga ning
edastada täidetud vorm e-posti aadressile [email-masked]
<mailto:[email-masked]>  hiljemalt 14.02.2025.

Milliste algoritmide kohta tuleb dokument täita?

„Algoritmi kasutuse ülevaade“ vormi tuleb täita selliste algoritmiliste
lahenduste kohta, mille kasutamine võib mõjutada inimeste õigusi, vabadusi
või kohustusi. Täpsemad kriteeriumid leiate manuses oleva dokumendi
leheküljelt 11.

Palume täita eraldi dokument iga kasutusel oleva algoritmilise lahenduse
kohta, sõltumata sellest, kas lahendus on asutusesiseselt arendatud,
tellitud või sisse ostetud. Kui ühes lahenduses kasutatakse rohkem kui
ühte algoritmi, palume hinnata, kas lahenduses kasutatud algoritmid
täiendavad üksteist sama eesmärgi saavutamiseks või täidavad erinevaid
eesmärke. Kui ühe lahenduse algoritmid täidavad erinevaid eesmärke, palume
vormis esitada teave kõigi kasutatud algoritmide kohta, kuid neid võib
kirjeldada ühe vormi sees.

Edaspidi tuleb vorm esitada ka uute algoritmiliste lahenduste ja
algoritmide kasutuselevõtmisel ning edastada meilile
[email-masked] <mailto:[email-masked]> .

Milline asutuse töötaja peaks selle dokumendi täitma?

Dokumendi täitmise eest vastutab algoritmi arendamise või kasutamise eest
vastutava üksuse juht või töötaja. Asjakohasel juhul võib olla vajalik
kaasata arendaja, andmeteadlane või jurist.

Mida me teeme selle dokumendiga edasi?

Koondame täidetud vormid ja avalikustame need
https://www.kratid.ee/kasutuslood-kratid lehel koos teiste asutuste
ülevaadetega. Tulevikus plaanime luua eraldi veebilehe avaliku sektori
algoritmide kaardistamiseks, sarnaselt juba toimivatele lahendustele
Hollandis <https://algoritmes.overheid.nl/en>  ja
<https://www.gov.uk/algorithmic-transparency-records> Suurbritannias.

Kust saab rohkem infot?

08.01.2025 kell 10.30-12.00 toimub veebikohtumine, kus tutvustame
„Algoritmi kasutuse ülevaate“ vormi ja vastame teie küsimustele.
Veebikohtumisele registreerumiseks palume täita REGISTREERIMISVORM
<https://forms.office.com/r/847WqrcurL> .

Lisaküsimuste korral või abi saamiseks dokumendi täitmisel palume
kirjutada [email-masked] <mailto:[email-masked]>
või vastata sellele kirjale.

Lõpetuseks, me saame aru, et kõigil on palju tööd ja keegi ei taha teha
täiendavaid bürokraatlikke kohustusi. Aga antud kaardistusel on oluline
roll edendamaks läbipaistvust ja usaldust algoritmide kasutuse osas
Eestis, mistõttu palume, et leiaksite vajaliku aja selle dokumendiga
tutvumiseks ja täitmiseks. Oleme hoidnud dokumendi küsimustiku nii
lühikese ja lihtsana kui võimalik – dokumendi täitmine peaks võtma kuni
ühe tunni.

Kui teie asutuses ei kasutata veel tehisintellekti ega muid algoritmilisi
lahendusi, kuid tunnete huvi selle teema vastu, soovitame eelkõige tutvuda
tugimeetmetega <https://www.kratid.ee/kratitoe-portfell> , mida pakume
asutustele. Huvi korral võtke meiega ühendust e-posti teel aadressil
[email-masked] <mailto:[email-masked]> .

Suur tänu Teile ja häid saabuvaid pühi!

	Sofia Paes
andmete nõunik
Justiits- ja Digiministeerium
+372 505 1298  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <https://www.mkm.ee> www.mkm.ee | Suur-Ameerika 1, Tallinn